Udgivelse via DiGiDi eller Gateway Music?

Står du med en udgivelse på hånden og overvejer: “Skal jeg udgive via Gateway Music eller Digidi?” Jeg har prøvet begge og giver mit tip her.

Forskellen på et pladeselskab og distributionsselskab

Først og fremmest, så er det vigtigt at forstå, hvad et distributionsselskab laver. Det er ikke det samme som et pladeselskab, som i nogle tilfælde tager sig af hele udgivelsesprocessen. Det vil sige indspilning, fotos, hyring af musikere, markedsføring og mere til. Et distributionsselskab distribuerer din musik. Det vil basalt set sige, at de uploader din musik til streaming services. De er altså bindeleddet mellem dig og Spotify, Tidal, Deezer og alle de andre tjenester.

Priser hos DiGiDi og Gateway Music

Typisk for distributionsselskaber er, at den andel, de tager for deres service, ikke er særlig høj. Hos Gateway Music koster et upload af én digital single 500 DKK (inkl. moms), hvor det er en smule anderledes hos DiGiDi. DiGiDi er nemlig et andelsselskab, så for at bruge deres service skal du købe en andel. Den koster 1000 DKK (inkl. moms), og er et depositum, du kan sælge efterfølgende. Mens du er andelshaver koster dit medlemskab enten 15,- eller 45,- om måneden. Læs mere om deres priser ved at scrolle ned her. Begge selskaber er på hver deres måde ejet af medlemmerne, så du skal ikke være nervøs for, at en arabisk oliesheik sidder og dræner dig for penge!

Hvad skal du så vælge? DiGiDi eller Gateway Music?

De to selskaber har rigtig meget til fælles. De er begge billige at bruge, de er non-profit, de når ud til pretty much alle streaming services i verden og du får udbetalt 100% (eller meget tæt på) af dine indtægter. Min oplevelse er endda, at begge selskaber har fremragende kommunikation med deres medlemmer! Men når alt kommer til alt, så har jeg været gladest for DiGiDi. Det er der et par grunde til..

  1. DiGiDi har først og fremmest en ting, som jeg betragter som et trumfkort. De pitcher til Spotify’s og Apple Musics playlister, som er Alfa & Omega for musikere nu om dage. Her er det dog vigtigt at hæfte sig ved, at der ingen garanti er. Ulempen er nemlig, at de pitcher alt, og at der kun er ganske, ganske få udgivelser, der når gennem nåleøjet hos streamingservices. Desuden får du ikke at vide af Spotifys og Apple Musics pitching-teams, hvorvidt din sang bliver anbefalet eller ej. Det ved du først på udgivelsesdagen.
  2. DiGiDi bruger The Orchard til deres distribution, og i forbindelse med din udgivelse skal du oprette en bruger hos The Orchard. Derinde har du mulighed for at følge med i streaming, “saves”, køb og playlister på tværs af alle services. Dét er luksus, eftersom det pt. kun er Spotify, der tilbyder et analyseværktøj til dine udgivelser.
  3. DiGiDi samarbejder med en række virksomheder, herunder promotion, merchandise og studier.
Svaret er DiGiDi!

Så står du i valget mellem Gateway eller DiGiDi, så vil jeg anbefale DiGiDi – men uden overhovedet at sige, at Gateway ikke kan udgive din musik ordentligt. Fordi det kan de, og jeg fik selv meget ud af det intromøde, jeg havde hos Mette, der arbejder for selskabet. Men når prisforskellen er så lille, og DiGiDi lige har de ekstra par fordele, så hælder jeg altså derover.

Hvis du har nogle spørgsmål, så vil jeg rigtig gerne høre fra dig! Du kan skrive en kommentar her på siden eller sende mig en mail her.

Leave a Reply